Elokuun alku alkoi reippaasti kuuden päivän briardimaisella reissulla! Perjantaina pakkasimme auton kirjaimellisesti kattoon asti täyteen tavaraa ja koiria (tosin Oona säästyi tältä reissulta ja sai mökkeillä mummon kanssa) ja suuntasimme kohti Aulangon Lomakylää Hämeenlinnaan. Matkalla pysähdyimme Vantaalle kahvittelemaan ja herkuttelemaan Maijun leipomaa mustikkapiirasta ja nappaamaan belgialainen kouluttajamme Marc Adriaens matkaan mukaan..

Perjantai ilta sujui majoittuessa ja telttoja kasaamalla, varmistettuamme että kehä yms on valmiina aamulla alkaavaa erikoisnäyttelyä varten lähdimme porukalla Aulangon Kievariin syömään ja viettämään iltaa, miesten (Eetu&Marc) alkupalaetanoita lukuunottamatta ruoka oli varsin hyvää ja ilta mukavan lämmin terassilla istuttavaksi :)

Aamulla aikaisin ylös ja aamupalalle, kehäsihteerit löysivät perille ja heidät ohjattiin tuomaripriiffiin ja pian olikin aika aloitaa näyttelypäivä.. Koiria oli ilmoitettu hieno määrä, 73kpl joista 47 oli narttuja.. Aamupäivä meni pentuja ja uroksia katsellessa (ja tuli sitä kehässäkin pyörähdettyä) ja lounaan jälkeen alkoikin sitten nartut. Mella kilpaili valioluokassa ja ranskalainen tuomari Patrick Jacoulot arvioi mellan erinoimaseksi, arvostelu oli loistava ja tuomari vielä muutenkin kehui mutta sen verran oli neidissä vauhtia että häntä nousi ranskalaisen mielestä liian korkealle ja Mella ei sijoittunut.. Hännän kanto tuntui olevan muutenkin koko viikonlopu teema ja kaikki häntäänsä korkealla kantavat koirat jäi ilman palkintosijoja.. Päivä sujui mukavasti vaihtelevasta säästä huolimatta :)

Mella valioluokassa handlerinsa Minnan kanssa

Mellan mielestä sadetakki päällä tuleva isohko miestuomari oli kaikkea muuta kuin pelottava ja syliin olisi pitänyt päästä ;)

Erkkarin valionartut, Mella ensimmäinen vasemmalta

Illalla oli vuorossa After Show- partyt joihin oli loihdittu hienot tarjoilut, tiedossa oli siis hyvää ruokaa ja mukavaa seuraa koko illaksi! Palkittiin myös pitkäaikaisia yhdistyksen aktiivihenkilöitä. Kaiken kaikkiaan mukava ilta joka jatkui vielä yhden skumppa-pullon verran mökin puolella muutaman yökukkujan voimin :)

Aamulla sai heräillä rauhassa sillä vuorossa oli Toko mestaruus kisat eikä Mella sihen osallistunut. Mukava oli kuitenkin seurata hienoja suorituksia!

Lounaan jälkeen alkoi selection, ransakalinen jalostustapahtuma jossa koirat syynätään päästä varpaisiin ja kaikki mittasuhteet mitataan mittanauhalla. Mella oli tästäkin jo vapaalla, mutta itse sai kunnian esittää muutamaa koiraa, joista hienon saavutuksen teki Hiisi, Mellan tulevan miehen Peikon veli, Jolibumerang Beavis, joka hienolla esiintymisellään ja kauniilla ulkomuodollaan oli selectionnen paras uros ja BIS :)

Hiisi tuomari Christiane Combyn arvioitavana

Hiisi, Jolibumerang Beavis, selectionnen BIS

Selectionnen jälkeen saatiin nopeasti kehä yms purettua ja paikat kuntoon, muiden matkatessa kohti kotia jäi mutama mökillinen porukkaa vielä Aulangolle viettämään lomaa. Eetun kanssa lupauduimme viemään tuomarit syömään ja mukaan tulkiksi otetiin Marc ja Pia. Hetken hienon ja taidokaan keskusta ajelun jälkeen löysimme amerikkalaistyyppisen ravintolan, jossa söimme suuren suuret ja herkulliset annokset :) Tuomareilla alkoi väsy painamaan ja takaisin lomakylässä oltiin jo puoli kymmenen aikoihin. Eetu lähti tutustuttamaan Marcia kalastuksen saloihin ja Pian kanssa ulkoilutettiin koiria..

Aamulla oli aika pistää omat ja tuomareiden mökit kuntoon ja suunnata toiselle puolelle Hämeenlinnaa Hauholle. Matkalla pysähdyttiin aamupala/lounaalle paikalliseen pizza-paikkaan ja kauppaan ostamaan leirille grillattavaa :) Edessä oli siis kolmenpäivän leiri Hauhon Hauhovissa kouluttajana Marc Adriaens belgiasta, eli tiedossa oli aikasempaan tapaan koirille paljon purutreenejä. Paikkana Hauhovi oli hyvä leiripaikka, tilavat huoneet, iso nurtsi kenttä, jälkipellot , agilitykenttä esteineen sekä grillipaikka. Koirien ulkoiluttamiseenkin löytyi mukavia teitä ja metsää, eli kaikki tarvittava :) Mellan kanssa treenattiin lähinnä agression pitämistä kurissa ja saalisvietillä toimimista enemmän ja vähemmän hyvillä tuloksilla. Treenit yritettiin pitää mahdollisimman rauhallisina ja toisinaan siinä jopa onnistuttiin :) Väliajoilla Urho pääsi agility kentälle treenailemaan ja muiden mukana tottistelemaan ja paikallaolemaan, hienoa työtä teki :) ainakin tottiksessa, agilityyn ei kauheesti tuntunut riittävän virtaa.. Keskiviikko aamuna monet kävi tekemässä koirille jälkeä läheisillä pelloilla ja mamman tyytyväisesti nukkuessa hieman pidenmpään oli Eetu käynyt reippailemassa ja tehnyt Mellalle jäljen, hyvin oli ajanut maltilla ja tarkalla nenällä joka askeleen :)

Rankat päivät takana ja keskiviikkona jälleen kerran ahdettiin auto täyteen tavaraa ja oli aika lähteä kotia kohti. Mukavat päivät tuli vietettyä monien tuttavien kanssa ja koirista sai höpistä niin paljon kuin jaksoi :)

Kiitos kaikille mukana ollellille mahtavasta seurasta ja mukavista hetkistä!!!